Employer Branding och kommunikation

Ett starkt employer brand stärker förmågan att attrahera, behålla och engagera de medarbetare ni behöver för att förverkliga era affärsmål 

Attrahera de som är bäst för er

Vi har arbetat med employer branding sedan begreppet myntades och har hjälpt ett stort antal uppdragsgivare med hela arbetsprocessen. Från förankring, projektplanering och uppstart, till analyser, strategiska vägval och praktiska kommunikationslösningar för kompetensförsörjningsprocessen.

Vi kan hjälpa er genom hela processen, från att identifiera, attrahera och rekrytera rätt medarbetare, till att motivera och engagera de som redan är anställda och upprätthålla goda relationer med de som slutat.  

Den hjälp ni behöver

Vi kombinerar det senaste inom digitaliseringens möjligheter i form av automatisering och AI-lösningar, med den långa erfarenheten och det gedigna hantverket. 

Vårt sätt att arbeta bygger på en unik erfarenhet av att ha hjälpt ett stort antal organisationer i EB-resan. Där olika mål och förutsättningar i form av till exempel intern samsyn, budget och resurser skapar behov av olika lösningar. Tillsammans så hittar vi den bästa vägen för att utveckla och kommunicera er som attraktiv arbetsplats och att bygga ett starkt employer brand. 

Strategiskt, taktiskt och operativt stöd

Vi erbjuder en rad tjänster för att hjälpa er att effektivt och träffsäkert kommunicera den attraktiva, engagerande och produktiva arbetsplatsen. Några viktiga steg i arbetet är:

 

  • Intern förankring och samsyn kring kompetensbehov och rekryteringsmålgrupper Om man inte är överens om nuläget och vilka ingångsvärden och förutsättningar som finns, så kommer man aldrig att sluta upp kring resultatet. Beroende på vilket förarbete som finns inom Worksforce Planning så är en viktig början därför att prata med chefer i organisationen om vilket behov av kompetens de har – idag och framåt. Vilka medarbetare behöver de för att nå sina affärsmål?  

  • Intern förankring och samsyn kring kompetensbehov och rekryteringsmålgrupper Om man inte är överens om nuläget och vilka ingångsvärden och förutsättningar som finns, så kommer man aldrig att sluta upp kring resultatet. Beroende på vilket förarbete som finns inom Worksforce Planning så är en viktig början därför att prata med chefer i organisationen om vilket behov av kompetens de har – idag och framåt. Vilka medarbetare behöver de för att nå sina affärsmål?  

  • Målgrupps- och marknadsanalyser – Informationsinsamling, insikter och analyser. Metaanalyser 
  • Arbetsgivarlöfte (EVP Employe Value Proposition) – Ett särskiljande och attraktivt löfte för all kommunikation mot kompetensmarknaden. För hela organisationen och även riktade, yrkesspecika löften mot kritiska rekryteringsmålgrupper.

  • Produktion och genomförande av kommunikationsinsatser – Intern och extern kommunikation som engagerar och aktiverar era målgrupper. 

  • Intern förankring och aktivering – Ett starkt employer brand börjar inifrån. De nuvarande medarbetarna är både en målgrupp och en av de viktigaste kanalerna.  

  • Holistiskt varumärkesarbete Vi koppla ihop löften och kommunikation i alla facetter av ert varumärke, mot alla intressenter. – Corporate, consumer, investor och employer brand. 

  • Mätning och uppföljning Mät attraktionskraften hos prioriterade målgrupper. 

  • Employer Branding-plattform – Ett styrdokument och arbetsredskap för de som arbetar med kommunikation, rekrytering och utveckling, såväl internt på som på externa samarbetspartner.   

Linus Holmgren – grundare och senior rådgivare med fokus på kommunikation och organisation.

Ring eller maila mig så inleder vi en dialog om hur vi kan hjälpa er att ta ett samlat strategisk, taktiskt och operativt grepp kring arbetet med ert varumärke som arbetsgivare.