Verksamhetsstyrning (governance)

Genom en tydlig organisatorisk styrning förbättras beslutsfattande och effektivitet – vilket ökar lönsamheten och konkurrenskraften i verksamheten.  

En genomtänkt styrmodell skapar genomförandekraft

En organisatorisk styrmodell är ett ramverk för hur en organisation styrs, kontrolleras och hålls ansvarig. Den omfattar de strukturer, processer och metoder som används för att fatta beslut, övervaka prestationer och säkerställa att organisationens verksamhet överensstämmer med lagar, regler och etiska standarder. 

Förutom en högre effektivitet och ökad lönsamhet bygger en tydlig organisatorisk modell även förtroende hos kunder och investerare, vilket ofta leder till högre tillväxt och långsiktig hållbarhet för verksamheten. 

Att ha en välutvecklad och dokumenterad styrmodell på plats hjälper betydligt när organisatoriska förändringar är nödvändiga. Inte minst för att säkerställa att nya direktiv – lagar, standarder och riktlinjer – efterlevs i alla led i organisationen.   

Nyckelelement i vårt arbete med att utveckla den organisatoriska styrningen:

Vi hjälper er att att utveckla, konkretisera och visualisera er styrmodell för att skapa så bra förutsättningar som möjligt för er verksamhet. Några centrala delar i detta arbete är:  

  • Styrningsstruktur – vanligtvis styrelse, VD, ledningsgrupp 
  • Beslutsstruktur – regler och riktlinjer för hur formella beslut fattas och vem eller vilka som har rätt att fatta dem samt hur detta dokumenteras och kommuniceras 
  • Riskhantering – Riskidentifiering, riskvärdering och kontroller/åtgärder för riskminimering och effektiv riskhantering 
  • Regelefterlevnad (Compliance) – Efterlevnad av gällande lagar och regler, systemstöd och processer för intern regel- och policyefterlevnad 
  • Ansvarsutkrävande – processer kring information/kommunikation om verksamhet, beslut och resultat till intressenter – anställda, kunder, aktieägare och tillsynsmyndigheter, samt interna policys kring etik och integritet. 
  • Övervakning och Utvärdering – regelbunden övervakning och utvärdering av hur organisationen presterar i förhållande till uppsatta mål samt återkommande revision av styrningsprocesser. 

Erik Cedergren – VD, grundare och specialist inom rekrytering, TA och organisationsutveckling.

Tveka inte att höra av er till oss för en dialog kring hur vi kan bistå er med detta.